Monday 21 March 2011

PETUA MANGAWAL KEMARAHAN DAN STRESS


dalam kehidupan seharian kita pasti ada masa2 tertentu yang boleh membuatkan kita hilang pertimbangan dan stress. kadang2 keadaan in akan memberi kesan buruk bukan pada kita tp pada semua yang ada disekeliling kita. termasuk kawan2 yang kita sayang, kesian kt diorang tau....mesti kene marah kalo tegur time marah2...apa2 pon jadilah org yang sabar dan amalkan tips ni utuk kawal kemarahan anda agar ia x berlarutan dan tidak membuatkan anda menyesal kalau2 TER...apa2 kt apa2 je..
         
1]     Tarik nafas dalam-dalam.

2]    Jauhkan diri dari situasi yang membuatkan anda marah.

3]    Kepada mereka yang beragama Islam, ambillah wuduk untuk meredakan kemarahan anda kerana   kemarahan datang daripada syaitan yang dicipta dari api. InsyaAllah dengan mengambil wuduk dapat mengawal kemarahan anda . selain tu bace la ayat2 suci utk tenagkan ati dan perasaan marah tu...

4]    Selepas bertenang barulah anda kembali pada situasi sebelumnya.

5]    minum teh chamomile atau lemon kerana ia boleh membantu menenangkan diri daripada stress.

6]     dengar alunan al quran atau muzik bagi mereka yang suka musik utk ketengan jiwa.

amalkan lah petua2 nih agar anda dpt mengawal perasaan marah anda dan jadi seorang yang sabar...dengan kesabaran yang anda ada anda akan jadi seorang yang tenag dan sentiasa happy go lucky selain tu, orang2 atau kawan2 sekeliling anda pon suke kwn dgn anda...so pasni xmo mrh2 dh k sbb tu cara syaitan nk guna kita utk lali dan alpa kepada Allah. so dalam keadaan xsedar kita xtau apa jadi so ati2 lah jga perasaan anda... tp apa2 pon Allah always with us..ingatlah Dia selalu...then byk2 kn senyum awet muda tuh...huhu kalo mrh2 nnt cepat tua..so kalo xmo jd cpt tua kne SENYUM la byk2 tiap2 ari...pon leh jd sedekah..
         
SO....SENYUM xperlu kata apa2..hehe


2 comments: